زینب هاشمی خواه؛ سید علیرضا افشانی
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1400
چکیده
مقاله حاضر به بررسی مؤلفههای مدیریت مصرف در تبلیغات بازرگانی شبکه استانی فارس پرداخته است. هدف از این مقاله ارزیابی تأثیرگذاری این مؤلفهها در راستای تحقق بخشیدن به الگوی اقتصاد مقاوتی بود. در این ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی مؤلفههای مدیریت مصرف در تبلیغات بازرگانی شبکه استانی فارس پرداخته است. هدف از این مقاله ارزیابی تأثیرگذاری این مؤلفهها در راستای تحقق بخشیدن به الگوی اقتصاد مقاوتی بود. در این راستا تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه استانی فارس در طول3 ماه را به عنوان جامعه آماری قرار دادهایم و نمونه مورد مطالعه، 341 مورد از پیامهای بازرگانی ضبط شده با نمونهگیری در دسترس بوده است. پیامهای بازرگانی با استفاده از روش تحلیل محتوا و با استفاده از تکنیک مقولهای ارزیابی، پس از کدگذاری در دو سطح توصیفی و تقاطعی مورد پردازش قرار گرفتهاند. یافتهها حاکی از آن است که مؤلفههای مدیریت مصرف در تبلیغات استانی، نه تنها بازنمای الگو و اندیشههای انضمامی در مباحث اقتصاد مقاومتی نبوده، بلکه شارح و نماینده هیچ الگوسازی هدفمند اقتصادی نمیباشد. بسیاری از تبلیغات پخش شده فارغ از ارائه سودمندی یا کیفیت کالاها و خدمات مربوطه، تأکید بر امتیاز قرعهکشی و بهرهمندی از جوایز احتمالی داشتند که از ماحصل خرید، نصیب خریدار میشود و یا به لحاظ فنی این تبلیغات عمدتاً تدوین شده بخشهای مستند، بدون بازیگر و فاقد قدرت جذب مخاطب بودهاند. در کل نتایج گویای آن است که تبلیغات بازرگانی استان فارس فاقد استراتژی مشخص در راستای تقویت بنیه تولیدی و اقتصادی کشور است و باید گفت در این حوزه، خلاء نظارت متخصصین مرتبط با صنعت تبلیغات و کارشناسان آشنا با اهداف اقتصاد مقاومتی جهت دستیابی به برنامهها و چشماندازهای توسعه به چشم میخورد.